četrtek, 29. oktober 2009

Nekaj misli ob skladateljskem večeru cikla Mladi mladim

19.10., Klub CD
GML - Mladi mladim

Vprašanje o prihodnosti glasbe nam vsakič znova odpira fascinantno polje premišljanj in ugibanj, oktobrska številka revije BBC Music Magazine je podobno temo celo izpostavila tik ob intervjuju s slavnim dirigentom Simonom Rattlom, verjetno pa še najtočnejši okus po prihodnjem ponujajo mladi skladatelji – tokrat je poti obetov v glasbi pokazal avtorski večer študentov kompozicije.

V pravem glasbenem smislu se je pravzaprav zdel zanimiv le drugi del večera, nove kompozicije Mateja Bonina. Nekaj o skladatelju je povedal že dramatski lok, ki so ga izrisale njegove tri skladbe, od začetkov počasi razvijajočega se A short walk in the park, povedne gostote v Echo Fluidu do odkritega zvenečega spektakla v končnih mislih Chanta. A short walk in the park razgrne širok načrt, v katerem se znajde sam saksofonist, kar se zdi vsaj malo tvegana poteza. A previdno odmerjanje in odstiranje motivnega jedra ter oblikovnih plasti diha v soglasju s strukturo, ta upošteva solistovo pot po prostoru in partituri, ki tudi zato deluje popolnoma smiselno. Chant je z množico druženja prvinskih zvočnih dogodkov iz drugačnega testa. Da se red in skladje gradita iz kontrastnega je bilo jasno že velikim mislecem ter mojstrom in to ve tudi mladi skladatelj, ki v »arhetipsko« trodelnem delu prepriča z ohranjanjem poslušalčeve pozornosti. Če je to stvar premisleka, intuicije, ali kar obeh hkrati, na koncu niti ni tako pomembno, skladba pa je očitno učinkovit odraz ene izmed skladateljevih ustvarjalnih plati. Šele ob Echu Fluidu se zazdi, da gre za skladbo, ki daje slutiti vse Boninove potenciale. Intenzivnost je tukaj na delu nekje drugje – v vsebinskih razmerjih popolne občutenjske in miselne uglašenosti dveh glasbil (v bistvo kar enega samega). Matej Bonin je skladatelj, ki dobro ravna s svojimi orodji in je na odlični poti, da jih izpopolni, je skladatelj, ki pozna svojo snov, ima jasen pogled na idejo in iz nje dela resnično Glasbo.



Če je napredek kot velika, absolutna ideja v glasbi in umetnosti kdaj obstajal, je jasno, da ga danes v taki obliki več ni. Vrtinec povojnega modernizma je sproduciral na videz vse možne načine urejanja zvočnih dogodkov in preigravanja glasbenih idej – sredstva so s tem menda že znana, za gradivo pa se včasih zazdi, da postaja kar nekoliko predvidljivo. Očitno je nastopil čas premišljanj in prevrednotenj univerzuma glasbenih paradigem, na čelu z glasbo zadnjega pol stoletja in čas njihovega plemenitenja, vsebinskega motrenja v jeziku, ki še nikoli poprej ni bil tako obsežen. Ravno v takem plemenitenju in vdihovanju nove vsebine vidim vseprisotno (ne tudi edino ali prevladujoče) umetniško hotenje največjih glasb naše dobe.

Tega se verjetno zavedajo (ali pa jim je to nekdo povedal) tudi nekateri ustvarjalci, ki se svoje nove naloge lotevajo z mačehovskim selektivnim odnosom do impresivnih umetniških dosežkov polpretekle glasbene ere. Nujno vrnitev (osnove logike nas sicer učijo, da se je nemogoče vrniti, brez da bi sploh kam odšli) od novih izpostavljenih glasbenih parametrov vidijo k glasbenim sestavinam, kot so melodija, harmonija in ritem. To se navadno uteleša v eklekticističnih zvarkih ali novi neoklasicistični otopelosti. Že francoski mislec J.-F. Lyotard je ob pisanju o estetiki in umetnosti poudaril nujnost obstoja zavesti o dediščini modernizma in avantgard, o eklekticizmu pa je menil:

Za eklektična dela se zlahka najde občinstvo. S tem ko umetnost postaja kič, laska neredu, ki prevladuje v »okusu« občudovalca. Umetnik, galerist, kritik in občinstvo skupaj najdejo zadovoljstvo v čemerkoli, nastopil je čas oddiha. Toda ta realizem česarkoli je realizem denarja.

Sodobna glasba vsaj na prvi, na kako oko ali dve zamižan pogled, prav gotovo ne prinaša ravno velikega bogastva. A če nas Lyotardov primer ne opomni na prav nič drugega, pa bi lahko v njem uvideli nujnost obstoja posameznikovih umetnostnih horizontov, ki bi segali preko okusa in preko zvrsti.

Pa vendar se vrnimo malo nazaj. Če se glasba, ki običajno prihaja iz Stiškega dvorca, še najbolj približuje neoklasicističnim smerem in bolj ali manj nereflektiranim naivnim obujanjem in druženjem preteklih slogov, se je na prvi polovici tokratnega avtorskega večera mladih skladateljev pokazalo, da morda izginja celo tisto zdravo, dobro staro trenje med tradicionalnim in naprednejšim svetovljanskim polom. A stanje niti ni tako slabo – ali pač. Ne morem namreč razumeti kaj naj bi pomenilo dejstvo, da lahko na študentskem avtorskem večeru poslušamo skladbo – na primer Echo Fluido, tudi kakšno izmed slowindovskih novitet – v kateri najdemo več vznemirljivosti in vizije, kot v velikem kosu sodobnih »uveljavljenih imen«.

Primož Trdan

Zgornji zapis ni glasbena kritika – vsaj ne v običajni obliki. Je razmišljanje, ki ga je spodbudil omenjen avtorski večer. Da vsak pisec izbira svojim znanjem in razgledanosti primerne tematike in dogodke je njegova pravica in dolžnost, verjamem pa tudi, da obstaja meja kvalitete in dobrega okusa, pod katero vstop kritiške refleksije nima smisla. Zato je v besedilu izostal zapis o prvem delu večera.

9 komentarjev:

  1. Primož, tvoj pripis se mi zdi odlična poteza. Prvi del večera ... brez besed.

    Bonin je pa tudi mene presenetil. Upam, da mu bo v takšni okolici uspelo vztrajati v začrtani smeri.

    Sara

    OdgovoriIzbriši
  2. Nekateri skladatelji se na vse načine trudijo ugajat ušesu (prelepe melodije, konsonanca pred disonanco, čisti toni...), drugi spet ne. Zanimivo, da tisti, katerim ušesno ugodje ni primarni cilj, v večji meri ugodijo umu.

    OdgovoriIzbriši
  3. Drži, če imaš v mislih avantgardo. Po mojih slušnih izkušnjah marsikateri modernist ali ustvarjalec, ki izhaja iz modernizma prav čudovito ugaja ušesu, le da ne s prelepo melodijo ali konsonanco, ampak z drugimi sonornimi dogodki in sredstvi.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ojoj, če bi tvoje pisanje prebral kakšen neo - klasicist/impresionist/postromantik, bi te že lovil s svinčeno palco po prestolnici. Namreč, zdi se mi, da večina ljudi obravnava konsonančno/disonančno predvsem kot akustični fenomen in ne kot sociološko/kulturno/politično arbitrarno določeno; težijo torej k lepemu, naravnemu. Seveda je "naravno" samo po sebi našemu umu zakrito; vse kar lahko počnemo je to, da se trudimo v čim bolj točni interpretaciji narave, kar je pa po moje itak obsojeno na propad, saj iznajdevamo zgolj bolj ali manj točne koncepte, za katere nikoli ne veš, če zares odražajo sam predmet opazovanja. Tle so po moje ujeti premnogi skladatelji, ki iščejo to "lepo", "naravno", "konsonantno" in se sploh ne sprašujejo o smiselnosti početja. No, eni so prišli do drugačnih zaključkov, da se je potrebno tud spraševat o tem ali je ta presladki predmet iskanja, "lepo" sploh vreden samega truda in ali ni pametneje odkrivati novih orodij, ki sam predmet osvetlijo v novi luči. Kar se tiče institucije, ki pri nas rojeva skladatelje, so po moje nekateri ljudje tam še vedno ujetniki ideje, da naj bi bla glasba mimesis lepega in ne mimesis preizpraševanja lepega. Drugače povedano, za njih je glasba poligon kjer se išče lepo in ne poligon, kjer se preizprašuje samo iskanje in kjer je glasba diskurz o sami sebi.

    Kar se pa tiče tega, da tvojemu ušesu ugaja nekaj, kar se izogiba definicije klasično lepega, je pa s teboj ziher nekaj narobe; da nisi kakšen čudak. :))

    OdgovoriIzbriši
  5. Umetnost dvajsetega stoletja je z avangardnim projektom mimesisu pripravila spektakularen pogreb, aesthesis (estetsko, lepo, tudi čutno) pa zbrcala v senco poiesisa (KREATIVNEGA, konstrukcijskega, ustvarjajočega,). [več o tem čez dober teden :)] Glasba je bila kot najbolj abstraktna umetnost tega deležna v najmanjši dozi in zato v njej še vedno mnogo šteje tudi lepo. Torej še vedno obstaja kot predominantno akustični fenomen.
    Čuden je tisti, ki misli, da lahko ušesa sodobnega človeka posiljuje s zvarki slogov brez orientacije, z asociacijami na najbolj kičast pop in z maškarado neinventivnih vaj iz glasbenega stavka v glasbeno umetnost. Čuden je tisti, ki ga ne zmoti dejstvo, da mu na večeru sodobne glasbe tamburaški orkester trza sedemosminca - taka zveneča zaplankanost na taistem mestu, kjer se zadnje čase dogajajo največja čuda muzik naše dobe.

    OdgovoriIzbriši
  6. Glasbi današnjega časa se najlepše poda naziv "slogovni pluralizem". In to je za umetnost dobro. Katero glasbeno delo pa bo ostalo pa bo tako ali tako pokazal samo en neusmiljeni sodnik, čas.
    Zame osebno pa je bila skladba "A short walk in the park" prav tako nezanimiva kot skladba za tamburaški orkester. Že tisočkrat prežvečena finta prelivanja zvoka po prostoru iz različnih strani.

    OdgovoriIzbriši
  7. Sama nisem bila na koncertu, vendar pa se mi zdi, da komentarji odpirajo nekaj zanimivih vprašanj.
    Najprej vprašanje dojemanja konsonance. Gre za akustično ali sociološko vprašanje? Zagotovo lahko trdimo, da se je dojemanje konsonančnosti/disonančnosti določenih intervalov skozi zgodovino spreminjalo - od starih grkov in paralelnih organumov (ki kot konsonančne priznavajo le čisto kvarto, kvinto in oktavo in uporabljajo zgolj te) preko priznanja terce in sekste, emancipacije vseh intervalov pri Schönbergu, do mikrointervalov. Ob tem seveda ne smemo pozabiti neevropske glasbe, glasbe plemen..., ki imajo povsem drugačno intervalno shemo kot zahodnoevropska glasba. Našim ušesom četrttoni zvenijo nekoliko tuje, disonančno, Arabcem pa bi se naša lestvična ureditev lahko zdela osiromašena za vse barve, ki jih ponuja četrttonska lestvica. Težko torej trdimo, da so konsonance in disonance pogojene le z akustičnimi zakoni (seveda pri tem ne zanikam naravne uglasitve in pomena čistih razmerij, vendar pa je naša zaznava lahko bolj kompleksna in torej sociološko pogojena).
    Pa še vprašanje oznake "slogovni pluralizem". Tudi sama se ga poslužujem, zatorej tu nikakor ne gre za obsodbo termina. Ta zgolj označuje stanje umetnosti v današnji družbi. Sama podpiram in zagovarjam individualizacijo umetnika in iskanje osebnega sloga vendar pa ta oznaka nikakor ne sme biti rabljena za zagovarjanje nazadnjaštva, zazrtosti v preteklost in neinventivnosti (še enkrat poudarjam, nisem bila na koncertu, ne govorim o točno določeni skladbi ali skladateljici, razglabljam samo o rabi termina). Vsekakor je tudi tamburaški orkester lahko uporabljen na nov način, z novimi kompozicijskimi tehnikami; prav tako kot je lahko zanimivo tudi vsakič novo iskanje zvočnosti, prelivanja barv, zvoka po prostoru. "Anything goes", dokler sledi začrtani umetniški viziji in ni zgolj samemu sebi namen (oz. čimvečji poslušalski množici).

    OdgovoriIzbriši
  8. Pluralizem ni na delu samo pri soobstajanju različnih slogov, glasbenih »jezikov« – je tudi v kompozicijskih tehnikah, notaciji, ipd., je širši umetniški fenomen. Skladba A short walk in the park / Sprehod uporablja med drugim tudi enega izmed mnogih v taki pluralnosti obstoječih in legitimnih orodij, oziroma kot sem napisal: sredstva so večinoma menda že znana, so tu, da se jih prevrednoti, vsebinsko obogati in na novo kontekstualizira. Mislim torej, da ta tehnika – izkoriščanje prostora – ni konstitutivni element kompozicije, ni glavna, kaj šele edina vsebinskost dela. Podobno je tudi z osnovnim (začetnim) glasbenim materialom – podobne intervalne sklope smo že slišali, kako jih ne bi, in prav tako sem zgoraj tudi zapisal, da se včasih zazdi, da gradivo danes postaja kar nekoliko predvidljivo. Nas pa stroka tudi uči, da glasbeni domislek že nekaj časa ni več samostojna estetska kategorija. Če zelo zelo poenostavim trditev iz mojega teksta, lahko rečem, da je že kar skoraj vse v današnji glasbi – v vseh njenih pluraliziranih poljih – »prežvečeno«. V njenem spremljanju je lahko vsaj malo razočaran tisti, ki v glasbi išče le bogastvo lepih melodij, kot tudi tisti, ki zagrizeno odklanja vse kar ni absolutno novo. A short walk in the park se sicer sam kot poslušalec spominjam kot oblikovno dovolj uravnotežene kompozicije s pravo dinamiko notranjih razmerij.
    Čisto drugačna se mi je zdela tista za tamburaški orkester in solista. Nisem je uspel razumeti drugače, kakor samo kot bolj ali manj utečen (le malo obogaten) pristop k pisanju tamburaškega repertoarja z vsemi običaji v metriki, tehniki in idiomu in zato se mi je zdelo njeno izvajanje sporno. Glede na podpisano ime komentarja – če gre res za skladatelja s tem priimkom – verjamem, ali vsaj upam, da se strinjava v tem, da je bila kakovostna razlika med polovicama večera očitna.

    In smo spet pri slogovnem pluralizmu – lahko s takim postmodernim izenačevanjem v duhu pluralističnega izginjanja vsake hierarhije enačimo glasbe, ki so že same po sebi (za)mišljene precej drugače? Je torej umetniška glasba, ozaveščena z estetskimi premiki zadnje pol stoletja enakovredna glasbi tamburašev? Zelo nevarne ideje.
    LP

    OdgovoriIzbriši
  9. Problematika pojma "slogovni pluralizem" je po moje v tem, ker se pogosto uporablja v smislu povezovanja dveh glasbenih "slogov", klasične in popularne. Če bi se šlo za povezovanje v smislu kompozicijskih rešitev, inštrumentarija, itd. potem bi bilo vse lepo in prav. Če pa pride do povezovanja/pluralizma samih smislov teh dveh "slogov", samega raison d'etre, ki ju preveva, potem pa preradi dobimo neke z zmazke, ki bi radi bili umetniški, vseeno bi pa radi bili dostopni čim večjemu številu poslušalcev. Hja, človek rabi za preživetje keš, torej rabi določeno bazo poslušalstva, ki ga materialno nekako podpira. Je pa po moje problem, če se že v začetku zastavi cilj, da bo glasbo slišalo in dobro sprejelo čim več ljudi. To po moje ustvarjalca omeji na iskanje tistih kompozicijskih rešitev, ki so trenutno najbolj ušesu blagozvočna, kar je pa za poslušalstvo žaljivo. Tle pa počasi pridemo tudi do "etike" komponiranja in odgovornosti, ki ga skladatelj ima do družbe. Po eni strani je res treba slediti samemu sebi, in biti iskren v svoji povednosti. Toda kdaj pa lahko z gotovstjo trdiš, da si v nekem trenutku iskren, da si prišel najglobje v svoje bistvo? Schönberg je za tale podvig moral celo iznajto popolnoma novo kompozicijsko tehniko. Vse preradi pa se nekateri ustvarjalci ustavijo pri tisti tehniki, ki jim trenutno ugaja in se verjetno sploh ne sprašujejo ali je tale tehnika zares tisto, kai jim omogoča najblobljo izpovednost. Po moje v miselnosti večine dandanes manjka tisti glasek, ki pravi:"ej, pojdiva še malo dlje" Seveda, so pa na našo srečo tu še nekateri, ki vidijo glasbo kot poligon filozofskih preizpraševanj in ki ta vprašanja delijo tudi z nami, poslušalci.

    LP

    OdgovoriIzbriši